Zawód: influencer
Posiadają dziesiątki tysięcy, a czasem nawet miliony stałych obserwatorów, którzy codziennie bacznie śledzą każdy ich krok. Stają się twarzami popularnych marek częściej niż niejeden aktor. Ich zarobki z pewnością wykraczają poza pensję przeciętnego Kowalskiego, któremu to nie przeszkadza, bo w końcu sam śledzi ich konta internetowe. Brzmi to co najmniej tajemniczo, a mowa o jednym z najpopularniejszych i najbardziej opłacalnych zawodów ostatnich lat – influecnerze.
Czym się zajmuje?
Jak wskazuje nazwa pochodząca od słowa influence – wpływa. Na co? Na kogo? Odpowiedź jest dość prosta – niemal na wszystkich. Influencer to obecnie bardzo popularny i przede wszystkim opłacalny zawód, który polega na prowadzeniu bloga, Instagrama, kanału na Youtubie czy jeszcze innej działalności związanej ze social media. Trudno określić czym konkretnie zajmuje się przeciętny influencer, ponieważ fenomen tego zawodu kryje się właśnie w jego zmienności i zróżnicowaniu. Jest to przede wszystkim osoba, która poprzez swoje media społecznościowe posiada trwały wpływ na masowego odbiorcę, który darzy ją swego rodzaju zaufaniem.
W jaki sposób zarabiają?
Influencer to osoba, która zarabia głównie dzięki umieszczaniu sponsorowanych treści na swoich portalach społecznościwych. Tworząc opinie na temat konkretnych produktów, zwiększa zainteresowanie daną marką i staje się elementem szeroko zakrojonej kampanii reklamowej. Obecnie jest to stały element gałęzi marketingu, który kreuje trendy w sprzedaży.
Czym się wyróżnia?
Nie ma jednego stałego przepisu na to, jak stać się influencerm, jednak można dostrzec pewnego rodzaju wzór. Są to zazwyczaj osoby, których aktywność w sieci wiążę się z dość dużym zainteresowaniem. Nierzadko stają się specjalistami w swojej dziedzinie np. makijażystki i stylistki, ale również gracze czy streamerzy. Wyróżniają się byciem na bieżąco oraz wyrażaniem opiniotwórczych sądów na temat przedmiotów, zjawisk czy wydarzeń.
Co wpływa na ich ogromny sukces?
Przede wszystkim są to głównie młode osoby, które dzięki budowaniu atmosfery zaufania i szczerości sprawiają, że widzowie czy obserwatorzy zauważają w nich postacie godne naśladowania. Gwiazdy filmowe czy piosenkarze stali się już postaciami zbyt odległymi dla przeciętnego zjadacza chleba, dlatego influencerzy, którzy przed założeniem kanałów czy poszczególnych kont prowadzili podobne życie, budzą większe zaufanie np. podczas promocji danych produktów. Jednak tego rodzaju działalności nie można sprowadzać jedynie do kwestii marketingowych. Są to również osoby, które zajmują się szeroko pojęta rozrywką czy doradztwem.
Influencer to obecnie jeden z najlepszych sposobów na to, by pozornie bezużyteczną obecność na portalach społecznościowych zamienić w stałą, ale niestandardową pracę. Coraz więcej młodych ludzi decyduje się na tego typu rozwiązanie, kierując się chęcią kreowania własnej marki i generowania dochodów z niestandardowych źródeł. Dzięki temu młodzież, dzieląc się swoimi pasjami staje się elementem internetowego wpływu.